tien jaar. tien vrouwen. tien items.

Julia June viert dit seizoen haar tiende verjaardag, maar doet dat niet alleen. Julia June brengt tien jaar samen in tien verhalen, met tien geweldige vrouwen die voor de gelegenheid hun favoriete Julia June-items aller tijden nog eens aantrokken. Ontdek de verhalen en vrouwen achter én voor het merk.

MARIEKE DE PAUW

‘Wij Belgen durven. Julia June durft. Maar we gaan nooit te ver. '
'Deze broek is geweldig omdat hij dankzij de broderie ‘mijn uniform’ net dat tikkeltje specialer maakt.’

Wie is Marieke? ​
Marieke is freelance stylist voor uiteenlopende producties met een hart voor Belgische mode. Fan van het eerste uur met een zwak voor goeie basics. Maar wat ze misschien niet weet is dat wij ook fan zijn van haar gevoel voor mode en de manier waarop ze onze collecties in alle simpliciteit toch op een nieuwe manier de hare maakt.

Julia June en Marieke? ​
Beroepsmatig gebruik ik de kledij van Julia June vaak voor editorials, ze zijn gewoon heel dankbaar en interessant. Het feit dat Julia June een Belgische merk is helpt ook. Daar ligt ook de kracht van het merk volgens mij. Het past gewoon heel goed bij de manier waarop anderen ons zien. Elegant en stijlvol, maar niet super extravert. Wij Belgen durven, Julia June durft, maar we gaan nooit te ver.

Je favoriete Julia June-item? ​
Ik ben een broekenpersoon en ik betrap mezelf erop dat ik vaak naar mooie basics grijp. Mensen lachen soms dat het net lijkt alsof ik een uniform draag. Ik hou van een jeans in combinatie met een witte t-shirt of hemd. Deze broek is geweldig omdat hij dankzij de broderie ‘mijn uniform’ net dat tikkeltje specialer maakt.

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Dat er een klein broertje bijkomt. Ik zie wel een markt voor mannenmerken die net iets meer durven en modieus zijn. De mix die Julia June voor vrouwen brengt, maar dan voor mannen. Mooie basics die net iets anders zijn door de prints, kleuren of materialen.

VEERLE WINDELS

‘Bij Julia June is het oké om te zijn wie je bent. De kledij is nooit flauw, heeft een uitgesproken kant.
'Het voelt altijd speciaal als ik deze jurk draag. Ik sta er! Ik krijg er ook vaak complimenten op.’

Wie is Veerle? ​
Voor ons is modejournalistiek onlosmakelijk verbonden met Veerle. Maar die term is misschien te eng voor wat ze doet, zie het eerder als inspireren. Zij het nu met haar geschreven stukken over mode of design of als gids van inspiration tours die ze organiseert in steden zoals Milaan, Parijs of San Francisco. We geven het toe, we zijn fan van haar pen en nog meer van wat ze daarnaast nog te vertellen heeft. ​

Julia June en Veerle?
Als journalist heb ik altijd al een interesse gehad in de luxe-industrie, vooral dan in hoe alles in zijn werk gaat achter de schermen. Daarnaast vind ik het belangrijk om jong talent vroeg op te merken en te volgen. In die optiek ben ik dus al snel na hun ontstaan bij Julia June beland. Bij Julia June is het oké om te zijn wie je bent. De kledij is nooit flauw, heeft een uitgesproken kant. Ook heb ik de indruk dat het merk zich niet blindelings laat leiden door verkoopcijfers of door wat anderen influisteren. Dat is krachtig. Je voelt dat er pit in zit en ik sta zelf pittig in het leven, dus die match is er zeker. ​

Je favoriete Julia June-item? ​
De manier waarop de jurk in mijn bezit is gekomen is eigenlijk al typerend voor waar Julia June voor staat. Het was een warme zomerdag ergens in augustus. Na een dag op het strand besloten een vriendin en ik nog eens langs de winkels te gaan. Ik zag deze jurk in de etalage en was op slag verliefd. Mijn vriendin trachtte me nog tot rede te brengen: ‘is het niet te warm om te passen, ga je dat nu al kopen’, maar ik wist die jurk is voor mij. Het voelt altijd speciaal als ik ze draag. Ik krijg er ook vaak complimenten op. Zeker in combinatie met mijn Christian Wijnants laarzen is het de perfecte outfit voor mij. Ik sta er!

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Blijf jezelf heruitvinden, blijf gaan, niet stilstaan en blijf geloven in waar je voor staat. Laat je niet blindelings meeslepen door wat anderen je influisteren. Julia June moet blijven inzetten op leuke mode, op durf en lef.

CARINE VERDEGEM

‘Julia June is voor mij de perfecte mix tussen tijdloos en wat nu heel erg in is.’
‘Ik ben een grote fan van witte hemden. Dit katoenen exemplaar van Julia June is van topkwaliteit, waardoor het mooi blijft.’

Wie is Carine? ​
Naast vijf eigen winkels, kan Julia June rekenen op een 50-tal multi-brand stores die het merk verdelen. Zij worden bijgestaan door Carine, sales voor Julia June. Altijd gewapend met de coolste sneakers en eerlijk advies zorgt ze ervoor dat de wholesale klanten net die stuks aankopen die hun winkel nodig heeft.

Julia June en Carine? ​
Ik werk voor het merk dus het is geen verrassing wanneer ik vertel dat ik grote fan ben. Maar ook in mijn pré-Julia June tijdperk heeft het merk me altijd al geboeid. Julia June is voor mij de perfecte mix tussen tijdloos en wat nu heel erg in is. De waarden liggen ook volledig in de lijn met wat ik zelf belangrijk vind. Mode die op een correcte manier geproduceerd wordt. ​

Je favoriete Julia June-item? ​
Ik ben een grote fan van witte hemden, elk jaar slaag ik er wel in een nieuwe exemplaar aan mijn collectie toe te voegen. Een seizoen of twee terug kocht ik dit witte hemd bij Julia June. Het heeft een tijdloze snit, maar tegelijk met de afgeronde zomen krijgt het een vrouwelijke edge. Het katoen is ook van topkwaliteit, waardoor hij mooi blijft en lang draagbaar is.

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Ik hoop dat we nog vele jaren op de teller hebben staan. En dat we in die tijd onze plaats mogen behouden in het modelandschap. Dat we ook blijven vasthouden aan onze waarden. Blijven timmeren aan de weg naar duurzaamheid en Belgische makelij. ​

LIESELOT WILLE

‘Julia June slaagt er elk seizoen in zich te onderscheiden van de rest. Ze heeft haar eigen visie en stijl.’
‘Ik blijf het stuk echt koesteren. Hij blijft prachtig om naar te kijken, zo sierlijk, bijna royaal.’

Wie is Lieselot? ​
Veel kans wanneer je één van Julia June's winkels binnenstapt dat Lieselot het vriendelijke gezicht is die je verwelkomt. Met reeds 8 jaar op de teller, kan je wel stellen dat ze een echte ancien is en Julia June door en door kent. Daarnaast kan je haar in haar atelier aan zee vinden waar ze bezig is met abstracte objecten en kunstwerken.

Julia June en Lieselot? ​
Julia June en ik gaan way back. Ik heb binnen het bedrijf al verschillende zaken gedaan van visual merchandising tot event planning en styling, maar heb nu mijn ding gevonden als sales advisor in onze winkels. Julia June slaagt er elk seizoen in zich te onderscheiden van de rest. Ze heeft haar eigen visie en stijl. Ook draagt ze kwaliteit hoog in het vaandel en wordt er goed gekeken naar de herkomst van alles. Vind ik persoonlijk ook belangrijk als ik iets aankoop.

Je favoriete Julia June-item? ​
Ik koos voor een befaamd stuk die hier intern gekend staat als de ‘dekentjesrok’. Die naam heeft hij te danken aan de matte lassé die doet denken aan een sprei, maar wel een heel mooie sprei. Ik blijf het stuk echt koesteren, ook al hangt hij nu al een aantal jaren ongedragen in mijn kast. Hij blijft prachtig om naar te kijken, zo sierlijk, bijna royaal. ​

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?

Happy birthday to you! Ik hoop dat de inspiratiebron waaruit het merk tapt nooit mag opdrogen. Zodat we prachtige collecties blijven ontwerpen voor de klanten, maar ook voor mezelf.

BARBARA DE BEIR

‘Dat er een groep fijne mensen achter het merk zit, voel je aan de collecties en campagnes.’
Ik koos voor een gebreid truitje waarvan ik echt fan ben. Ik heb het zelfs in tweevoud gekocht.’

Wie is Barbara? ​
Dingen in beweging zetten, daar gaat het om bij Barbara. Als de helft van het power duo achter Generation WOW – een community voor vrouwen in het bedrijfsleven – host ze podcasts, conferenties en geeft ze advies in marketing en communicatie. ​ Dit alles in combinatie met het grootbrengen van 2 zonen doet je afvragen hoe ze die bangs van haar zo strak kan houden.

Julia June en Barbara? ​
Met Generation WOW hebben we een groot hart voor ondernemende vrouwen én Belgische mode. Geen wonder dat dat ons dus tot bij Julia June brengt. Ik hou van het gedurfde kantje dat het merk heeft en vooral ook dat het net dat tikkeltje anders is. Tijdloos met een edgy twist. Dat er een groep fijne mensen achter het merk zit, voel je aan de collecties en campagnes.

Je favoriete Julia June item? ​
Ik koos voor een gebreid truitje met een opstaande hals gemaakt uit zachte wol. Het zit me als gegoten, sluit mooi aan en de snit is perfect. Het past onder alles en houdt me warm. Je hoort het ik ben er fan van, ik heb het zelfs in tweevoud gekocht.

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Shine on, Rock on! Blijf vooral jullie zelf en dat hopelijk voor nog vele decades to come.

ANGELIQUE FORE

‘Voor mij is Julia June de verfrissende zus onder de Belgische modemerken. Je ziet in die 10 jaar de evolutie naar een pittig merk.’
‘Je kan het zowel sporty als rock-’n-roll chique dragen, helemaal mijn ding.’

Wie is Angelique? ​
Eén plus één is meer, dat is het minste wat je kan zeggen over Angelique die samen met Barbara De Beir het dynamische duo vormt achter Generation WOW. Mama van Marcel en Renée, co-founder van de bovengenoemde women empowerment community en media-wonder. Eén bro(ek) energie met een groot hart voor Belgische mode en de business behind. Samen met Barbara echte brand ambassadors van Julia June, die het graag op hun karakteristieke manier tonen en sharen.

Julia June en Angelique? ​
Generation WOW heeft een groot hart voor ondernemende vrouwen en voor Belgische mode. Een erg goeie match dus met Julia June. Er zitten ook fijne mensen achter het merk en dat zie je in de collecties en campagnes. Voor mij is Julia June de verfrissende zus onder de Belgische modemerken. En je ziet in die 10 jaar dat ze bestaan een evolutie naar een pittig merk. Geef mij maar de lederen stuks uit de collectie, kwalitatieve klassiekers met een vette knipoog.

Je favoriete Julia June-item? ​
Dat is voor mij een wollen truitje, dat ik zowel winter als zomer draag. Het heeft een wijde pasvorm en door zijn lichte kleur is het wat doorzichtig. Voor een extra vleugje rock-’n-roll combineer ik het dan ook met een knappe bh die er lichtjes doorkomt. Je kan het zowel sporty als rock-’n-roll chique dragen, helemaal mijn ding.

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Happy teenage time JJ! Jullie zijn een Belgische modeblijver, dat zie je van ver. ​

BIRGIT HUBLOUX

‘De kledij werkt voor mij als een soort booster voor het zelfvertrouwen. Ik voel me trots als ik iets van Julia June draag, het brengt wat teweeg.’
‘Ik koos voor de donkerblauwe, lange kaftanjurk. Ik noem hem zelfs liefkozend mijn travel buddy, ik ga zelden op reis zonder hem.’

Wie is Birgit?

Als founding mother van OONA, een community first (press)agency, is Birgit al sinds jaar en dag een waardevolle sparing partner van het merk. Goeie verhalen, het beste in merken en mensen naar boven halen en onze voetafdruk op de maatschappij positief invullen dat is wat haar vooral vandaag bezig houdt. Het is altijd uitkijken naar een meeting met Birgit omdat ze simpelweg altijd zoveel (beroeps)levenswijsheid te delen heeft.

Julia June en Birgit? ​
Al sinds 2015 zijn Julia June en Oona bevriend. Ik denk dat het geheim tussen onze goede en reeds lange samenwerking ligt in het feit dat we like minded people zijn. Er is altijd wederzijds respect geweest en we zijn volledig mee met het verhaal die het merk via de collecties en campagnes neerzet. Wat ik krachtig aan het merk vind is dat het zich altijd weet heruit te vinden. Er zit een knipoog in. De kledij werkt voor mij ook als een soort booster voor het zelfvertrouwen. Ik voel me trots als ik iets van Julia June draag, het brengt wat teweeg.

Je favoriete Julia June item? ​
Ik koos voor een donkerblauwe, lange kaftanjurk. Ik noem hem zelfs liefkozend mijn travel buddy, ik ga zelden op reis zonder hem. Hij zit gewoon heel goed, de kleur is intens en tijdloos. Ik draag hem zowel sportief met sneakers, als opgekleed. Uit de shoot is dan ook nog eens gebleken dat het ook als een museaal stuk door het leven kan gaan. ​

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Blijf je eigen koers varen, behoud je eigenheid en tast de grenzen van de creativiteit af. Dat geldt zowel voor de collectie als voor het team. En natuurlijk…many more candles, roses and confetti!

JULIA MORTREU

‘Het merk heeft al altijd persoonlijkheid gehad en benadrukt ook dat mensen verschillende persoonlijkheden hebben.’
‘Ik hou van dit jasje omwille van de snit en de kwaliteit, maar vooral omdat het desondanks het een iets gedurfder stuk is toch ook tijdloos is.’

Wie is Julia? ​
Julia als in dé Julia in Julia June barst van ambitie. Ze studeert momenteel interieurarchitectuur in Gent aan de KU Leuven, maar vult haar studies aan met stages om nog meer voeling te krijgen met het echte werkveld. Zelf is ze minder bezig met mode, maar gelukkig is er haar mama, de oprichter van Julia June, die haar met alle plezier elke ochtend styled – met of zonder één van de vele archiefstukken van het merk die haar kast rijk is. ​

Julia June en Julia? ​
10 jaar geleden vormde mijn naam de inspiratie voor mijn ouders om een nieuw kledingmerk op te richten (Julia’s ouders waren de toenmalige eigenaars van het bedrijf). Na wat research beslisten ze er June aan te kleven om zo niet enkel de naam unieker te maken, maar ook de tweeledigheid van het merk te beklemtonen, plus het is de maand waarin alles begon. Mijn ouders wilden een verschil maken met al hun merken en dat is niet anders voor Julia June. Kwaliteit is een hele belangrijke en dat zit er vandaag nog steeds in. Het ziet er niet alleen goed uit, maar het voelt ook goed. Dat merk je onmiddellijk als je iets aantrekt van het merk. Het heeft een gedurfder kantje, maar is tegelijk zeer draagbaar en gaat lang mee. ​

Je favoriete Julia June-item? ​
Ik koos voor een perfecto in jeans, gevoerd met fake fur. Dat alleen al maakt het een typisch Julia June-stuk. Een perfecto anders uitgevoerd in leer, nu gemaakt in zo’n atypisch materiaal. Ik hou ervan omwille van de snit en de kwaliteit, maar vooral omdat het desondanks het een iets gedurfder stuk is toch ook tijdloos is.

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Het merk heeft al altijd persoonlijkheid gehad en benadrukt ook dat mensen verschillende persoonlijkheden hebben. Dat maakt dat mensen met verschillende stijlen, van elegant tot stoer, hun gading kunnen vinden in de collecties. Ik hoop dus dat het merk daaraan kan vasthouden, dat maakt het net leuk. En natuurlijk dat het mag blijven groeien en zijn goeie naam die het voor zichzelf heeft opgebouwd trots kan blijven uitdragen.

HILDE FRANCQ

Er zit een mooi evenwicht in de collecties, dat merk je aan de manier waarop verschillende stukken en kleuren te combineren zijn.’
Deze jas is van enkele jaren terug. Nog voor groen een trendkleur was, had Julia June deze al in hun collectie.’

Wie is Hilde? ​
Wie kleur zegt, zegt Hilde. Als oprichter van de trend studio Francq Colors gaat ze op zoek naar dé lifestyle trends jaren voor ze nog maar zullen opduiken en adviseert ze bedrijven in de interieur en modesector aan de hand van haar color trend reports. Wat ze zelf verkondigd, draagt ze ook zelf. Zo weet ze ons ook te inspireren door de kleuren uit onze collecties volgens haar eigen visie te combineren. Kan het nog meer Julia June zijn?

Julia June en Hilde? ​
Julia June is voor mij altijd al een Belgisch merk geweest dat eruit springt. Ik was dus blij om het merk en de mensen erachter nog beter te leren kennen toen ik uitgenodigd werd om jaren terug de merkidentiteit verder scherp te stellen. Er zit een mooi evenwicht in de collecties. Zowel op vlak van prijs en kwaliteit, als in de manier waarop verschillende stukken en kleuren binnen een collectie te combineren zijn. Het is ook ergens tijdloos, je kan de stuks blijven dragen en eigentijds combineren. Daarnaast zijn er de mooie materialen en de ongelofelijk goede pasvorm van de broeken.

Je favoriete Julia June-item? ​
Ik koos voor de groene velvet lange mantel in matte lassé (een techniek waarbij de stof gewatteerd en doorstikt wordt). Het is een klassieker, maar toch niet saai. De stof is zo mooi en de pasvorm geweldig. Alles wat je mag verwachten van een Julia June item. Hij is van enkele jaren terug, nog voor groen een trendkleur was, had Julia June deze al in hun collectie.

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Blijf verder doen op basis van wat jullie nu al hebben neergezet. Verlies je roots niet uit het oog. En het zou leuk zijn om Julia June in het buitenland te zien opduiken. Laat die internationale uitbreiding maar komen.

ELKE BAERT

‘De Julia June vrouw loopt er nu en dan de hoekjes van af en pronkt graag.’
‘Voor zij die net als ik praktisch ingesteld zijn: dit item kan ik gewoon wassen, ophangen en dragen. Wat willen we nog meer.’

Wie is Elke? ​
Naast mama van drie jonge kinderen, mede-eigenaar en designer van Furore is Elke ook nog eens het meedenkende brein voor Julia June als creative director. Dat ze fan is van Julia June steekt ze niet onder stoelen of banken. Meer zelfs, op elke event dat ze bijwoont, zal iedereen op het einde van de avond geweten hebben dat haar jurk van Julia June is.

Julia June en Elke? ​
Ik ben mede-eigenaar van Flanders Fashion Design International. Dat is de groep waartoe Julia June, her. en Furore behoren. Daar ben ik onder andere verantwoordelijk voor het mee bewaken van het DNA van de merken, dus ook voor Julia June. Ik hou ervan om met het gehele team te bouwen aan een topcollectie. De Julia June vrouw is voor mij een optimistische vrouw die naast soberheid toch ook houdt van dat tikkeltje meer. Ze loopt er nu en dan de hoekjes van af en pronkt graag.

Je favoriete Julia June-item? ​
Ik koos voor een kleurrijke jacquard broek met een bloemenmotief. De hoge taille met riem maakt het vrouwelijk en de multi-kleurige stof zorgt ervoor dat ik dit item met meer dan één kledingstuk kan combineren. Voor mij echt een topper om te koesteren. En voor zij die net als ik praktisch ingesteld zijn: dit item kan ik gewoon wassen, ophangen en dragen. Wat willen we nog meer.

10 jaar Julia June, jouw wens voor het merk?
Een kers op de taart na 10 jaar mooi werk. Daarnaast zou ik blij zijn met nog eens 10 jaar erbij. Ik wens ook niet enkel het merk maar ook ons team veel creativiteit en moed toe in de toekomst. Beide zijn nodig om ons vandaag staande te houden in de mode-industrie.

Make-up: Sharon De Winter

Foto: Lieven Dirckx

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie kan je terecht op de oona Newsroom.

Voor meer informatie omtrent de collectie, beeldmateriaal, interviews en/of samenwerkingen kun je terecht bij:

Persberichten in je mailbox